Kontormøbelbransjen i dag
I mer enn 10 år har Confidon kartlagt aktørene i en spennende bransje og fulgt kontormøblenes rivende utvikling. Vi deler gjerne våre erfaringer og oppdaterte markedsekspertise.
Confidon er en nøytral møbelspesialist hvor vi har mer enn 25 års erfaring fra salg av møbler til kontraktmarkedet. I 2006 tok vi steget over på kundens side og har siden vært en nøytral rådgiver og et besparende mellomledd ved anskaffelser for våre kunder av mer enn 24.500 arbeidsplasser og et nesten like stort antall øvrige møbler til kontor, skole og institusjon. Confidon selger ingen møbler.
Mange tilbydere og hard konkurranse
I Stor-Oslo alene omsettes det kontormøbler for kr. 400-600 millioner per år. Mer enn 350 produsenter konkurrerer om å få levert sine produkter. De støtter og pleier sine agenter, utvalgte forhandlere og interiørarkitekter som synes godt om deres produkter. I Stor-Oslo er det for øyeblikket 31 forhandlere av møbler til kontoret med til sammen ca. 220 selgere.
Bransjens ulike aktører og deres roller
Som kunde vil du i løpet av ditt prosjekt møte mange av bransjens ulike aktører. Arkitekt bistår tidlig med utforming av nytt hovedkontor med fokus på bygg, teknisk og helt ned til innvendige overflater. Interiørarkitekt tar normalt over og bistår bla. med identitet, farger og helhet. Du møter også tidlig på flere andre typer konsulentbedrifter som leverer støtte til kjente og mer ukjente oppgaver. Omtrent halvveis i prosjektet kontaktes prosjektleder av et stort antall møbelforhandlere. Når prosjektgruppen skal gjøre de endelige møbel og interiørvalg dukker de ulike forhandlere gjerne opp med ekspertise av ulikt slag. Dette kan være alt fra produsenter til fysioterapeuter – alt for å demonstrere at deres produkt er det beste.
”Alle selger møbler”
Møbelforhandleren selger naturlig nok møbler. Men vi ser i dag at også noen produsenter, agenter, interiørarkitekter, eiendomsaktører og flyttebedrifter selger møbler og tilhørende interiør. Bedriften kan også få gode tilbud på møbler fra sin leverandør av f.eks. AV-utstyr, kaffeløsninger, arkiv, eller kontorrekvisita. Netthandel av kontormøbler er langt fra optimalisert og gir kunden i dag liten merverdi. Det blir spennende å følge med på utviklingen, vi tror fortsatt mest på salgssjefen og deres favorittselger.
”Stor bedrift – liten produsent”
Svært ofte mottar de største produsentene ingen forespørsel fra de største prosjektkundene. Historisk sett har viljen og evnen til kundetilpasning vært liten eller fraværende hos de store produsentene. Dette er i dag med på å føre til at det beskrivende ledd ofte vegrer seg for å utfordre, og isteden styrer i retning av sine favoritt produkter og produsenter. Confidon ser de siste år en klar forbedring hos de største og anbefaler derfor en konkurranse med både flere større og mindre produsenter. Dette gir kunden bedre priser, logistikk, miljøfokus, produktmiks og sluttresultat.
”For lave priser”
Siden 2012 viser trender at mange bedrifter benytter færre og fysisk mindre platemøbler (arbeidsbord og oppbevaring). I samme periode har prosjektprisene for disse produktene falt til et nivå som Confidon mener nå er så lavt at det går utover kvaliteten. Uten nødvendig spisskompetanse hvor ”prisknekkere” elimineres eller avsløres, ender kunde opp med produkter uten ønskede egenskaper og for kort levetid. Som et eksempel bør et godt arbeidsbord med elektrisk hev/senk understell i et stort prosjekt ikke koste kr. 2.500,- men gjerne nærmere kr. 5.000,-. I slike prosjekter forsøker forhandleren å kompensere med økte priser på diverse tilbehør og sittemøbler. Vi opplever at kundene er villige til å betale for kvalitet på riktige produkter, dette vil også alle parter bli tilfreds med i lengden.
Confidon gleder oss allerede til et spennende 2020 som vi tror blir et år med mye innovasjon, oppkjøp, samarbeid, opprydning og en mer tilspisset konkurranse blant ulike tilbydere i kontormøbelbransjen.
Les også: